October 20, 2013

Connecting Mobile Internet to 'Only Allowed Device'


Hello n Assalamualaikum.. 


Aku jenis yg suke bawa bersama my lappy ke mana-mana n aku suka connect internet in public.
Kalau pergi tempat yg ada Wi-fi aku connect lah. Kalau tak ada Wi-fi, aku suka pakai mobile internet sendiri via tethering. Entri macam mana nak tether ada di SINI.

Sometime aku rasa macam tak secure kalau tethering dalam keadaan my henpon is visible to others.
Means, if anybody around me nak pakai Wi-fi ke ape, senang2 je depa nampak device aku n try to connect. Kalau kita careless and lupa letak password, free2 je depa pakai internet and download macam2, and akibatnya aku kekurangan capacity untuk terus surf internet.

And if ade password pun tapi kalau ade bapak hacker di sekeliling tanpa kita sedari, depa akan dapat pakai jugak line kita sebab diorang boleh nampak ID henpon yg terdedah, n some more, diorang adalah bapak hacker dan memang kerjanya asyik nak meng-hack property org lain je. Lagipun sekarang kat youtube berlambak dah video pasal nak hack Wi-Fi ni.

So untuk me-reducekan risiko ter-share network atau ter-hacked by strangers, eloklah kalau kita kedekut-kan diri kita sedikit. Hehe. bukan apa, macam aku cakap tadi, tujuannya adalah untuk mengelakkan daripada terdedah risiko kekurangan capacity data in case kalau tershare dengan unknown device. Ye dok?

Entri ni berkenaan macam mana nak tether mobile internet hanya kepada lappy kita. Hope entri ni membantu.  Disebabkan aku pun baru figure out, so aku sangat excited nk share info ni dgn korang. Mana lah tahu korang pun wonder mcm aku. 

First, sebelum connect mobile internet ke lappy, korang kena tau Mac address yg tersimpan dalam lappy. Cara nak ambil maklumat tu begini:
Bagi pengguna Windows 7, click icon 'Start', pastu 'Run' and taip 'cmd'.
Bagi pengguna Windows 8, click di sidebar kanan,


Click 'search' icon and taip 'cmd'. Lepas tu, akan keluar pop-up window begini:

Type in 'ipconfig/all' and hit enter.

Di bahagian Wireless LAN Adapter Wi-fi, korang akan nampak Physical Address. Itu adalah Mac address korang (yellow box).

Lepas tu, di henpon korang pulak, pergi ke Setting

 
Klik Tethering and portable hotspot,
 Switch on portable Wi-Fi hotpsot, and klik pada Portable Wi-Fi hotspot tu.

 Maka akan keluar imej begini dan klik pada device name 
(in this case, device name: I'm awesome)
Satu windows pop-up akan keluar, klik 'Only allowed device'
And then Caption di bawah your device name (I'm awesome) tu akan bertukar jadi 'Only allowed device'
Klik pula di bawah kiri seperti dalam imej di atas, 'Allowed device'

 Di bahagian atas, klik simbol add device (next to trash icon). 

 Masukkan nama lappy korang n masukkan mac address tu (pastikan nama lappy betul2 exact). 
Lappy akan detect sendiri network device korang and automatically connect to your assigned device.
Dengan cara ini, orang lain tak boleh scan kehadiran mobile internet kita.
Aku dah try pakai henpon hubby, konon nak scan and share internet daripada henpon aku tapi tak ada dalam senarai. Wakakakedaaaduuu.

Okay lah, apapun, walau di mana kita berada, pastikan barang2 berharga terjaga rapi. Jangan leka sangat nak ber-internet. Henpon, handbag n lappy paling utama. Sentiasa lah pantau keadaan sekeliling, supaya lebih alert akan mata2 yg menunggu time utk mengebas.
Okay, daaa readers. Till then ya.

No comments:

Blogroll

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

Path of Our Life...

Yeahu..

Daisypath Happy Birthday tickers