February 20, 2015

Assalamualaikum..

Yeay! Aryan dah start makan! Yeay! Mama happy yeayyy!

Terover kan.. ni la namanya mama borek, anak jgn ikut yer..

Actually baby mama da start makan masa 5 bulan setengah. Tak menyabo kan.. bukan apa, kita ni hormat kata2 orang lama dan berpengalaman. Ikut hati memang xnak bagi Aryan mam selagi belum reach 6bulan, tapi aku consider nasihat org2 lama n bila tengok keadaan Aryan yg mana sudah menunjukkan ciri2 boleh start makan, makanya aku tawakkal dan ikutkan jela. Huhuhu.

Utk permulaan, aku bagi Aryan puri labu. At first aku risau jugak nak bagi sebab labu kan angin. Kang merana pulak budak tu kekembongan. Nasihat hubby, Allah dah ciptakan manusia ni perfect. Sistem manusia akan boleh terima dan proses makanan. Kalau berangin, sapu jela minyak kayu putih. Lama2 kentut la. So aku akur.

Selain tu aku terpikir, boleh ke laa anak aku ni makan. Terkenang zaman newborn dia tak pandai menghisap. Hakhakhak..

Tetapi anggapanku meleset. Rupanya Aryan ni kuat makan. Berselera je. Baru sua sudu kat mulut, terus nganga macam anak burung. Aryan pandai telan. Suap je, rasa2 kat lidah, telan. Sampai kedepan leher beliau nak lagi dan lagi. Seronok nau tengok beliau makan dengan rakus. Meleleh2 makanan tu ke dagu, pipi dan dada. Hahaha. Alhamdulillah.

Aku practice 4 days rule. Labu tu aku potong dadu dan rebus sampai airnya kurang. Lepas tu blend dengan air rebusan sekali. Alaa..masa proses menyediakan puree labu Aryan, hubby terbawak handphone g kerja. Tak sempat nak snap gambar. Takpe, next solid food nanti aku upload resepi n gambo sekali. ;)

Mula2 bagi Aryan mam, Aryan lambat berak. Esok petangnye baru berak banyak sampai bocor. Poopoo pun ok mcm sebelum Aryan start makan solid food. Alhamdulillah Aryan pas makan labu.


No comments:

Blogroll

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

Path of Our Life...

Yeahu..

Daisypath Happy Birthday tickers