April 15, 2012

22: What makes me different from everyone else





oh aku selalu buat muka poker. poker face. po po po po po po po poker face. takde perasaan.
selalunya dlm keadaan bila aku terbuat something yg tak disengajakan. n tak terperasan. n mungkin agak awkward. n at the same time something yg aku buat tu tak disenangi oleh org yg memandang. even pd aku tu tade hal pun. got what i mean?

tapi aku tak perasaan langsung apa sebenarnya yg aku da buat. orang sekeliling yg perasaan kesilapan aku akan dok pandang2 aku. dan aku pulak anggap pandangan itu adalah pandangan biasa n tak menyedari yg sebenarnya itu pandangan penuh persoalan, like, 'hey u know what have u done?'

malah, boleh pulak aku menganggap itu adalah pandangan menikmati kegorgeousan diri ini. like i am one in a million. hohoho. ya Allah. perasantannye aku.

n aku ni pulak kurang kepekaan terhadap keadaan sekeliling. especially when it has nothing to do with me. telinga ni tertutup utk teliti apapun bunyi2 pelik atau sok sek sok sek org yg sedang borak d walaupun org sebelah aku. even orang pandang aku, aku biasa wat bodo. n fokus pada mende yg aku nk buat masa tu. aku jadi tuli. poker face.

disebabkan ketidakkisahan aku yg extreme tu, terjadilah adegan tak sedap hati jantung nk dengar.
here's one story: that time aku join PKN (prog khidmat negara) d Dungun, Terengganu. masa tu lunch hour. me n best buddies, Burn n Shima (name samaran pn xpela kan) went straight to dining hall nak melantak. dengan mesranya aku menyapa satff2 yg hidang makanan. aku senyum n bg salam.

usually kami akan cedok lauk sendiri tanpa bantuan, tiba2 hari tu staff cedok kan. ok never mind la.
whatever senang, aku pn tak kisah. segera aku mintak nasi separuh.

staff tu terus cedokkan ayam masak kurma utk aku. dia dah cedok ayam tu,
then aku kata 'kak kak, bole mintak ayam bahagian ni?' sambil tunjukkan part yg aku suka.
staff tu tuang balik ayam yg tercedok, n amik part yg aku suka, n masukkan dlm pinggan yg aku pegang.
then die duduk. staff sebelah die pulak masukkan lauk lain.
then amik air d hujung kaunter, n terus duduk ambik tempat n then, apa lagi? cekik la.

half way masa makan, member aku, Shima stopped Burn from telling me something,
'ko jgn la bg tau. nnti dia xde mood'. sambil tengok aku.
aku tnye, 'pe dia? cakap je la. aku tak kisah la'.
dgn hesitatenye, Burn tnye, 'ko tak dengar ke apa yg kakak ayam tu ckp td?'
'kenapa?' balas aku.
'tak pela Naz. ko makanla dulu'. Burn mematikan niat nk bg tau.
'ala weyh. bg tau la. ko da lepas cakap. if ko tak cakap, aku lagi xde mood nk makan'.
'ok lah. Naz, akak ayam tu tadi dok ngate pasal ko td. mase die duduk lepas dia cedokkan ayam kat ko. ko tak dengar ke?'
'tak. dia cakap ape? serius aku tak perasan'. sambil aku mkn tanpa fikir apa2 negatif.
'dia kate, ko ni amik nasik sikit, tapi lauk nk beso2, ayam nk beso je. nasik sikit amik la lauk sikit'.
tibe2 lidah aku tak rasa apa.
Burn sambung lagi, 'masa dia duduk tu la dia membebel panjang lebar. aku tengok macam problem je die tu. nk menopause ke ape? nak cedok, cedok je la. panjang cite plak. eh, Naz, aku pelik ko tak dengar dia cakap? die betul2 depan ko'

kebaboow! menggelegak hati aku. terus aku tolak nasik yg berada dpn mata. serius tak de mood nk makan. Burn rasa bersalah coz terlepas bg tau. tapi aku tak kisah n tak ambil hati dgn leaking tu. malah berterima kasih kat Burn.

utk itu, aku belajar lebih alert n sentiasa bukak telinga. so that kalau terjadi lagi mende2 cm ni, leh straight aku betulkan apa2 yg tak betul dlm KPI dorang tu. sebok pulak nk menilai2 orang. perut aku, aku tau la mane sesuai nak masuk. berak aku lepas makan, ade ko flushkan? ade ko kambuskan? huh.

whatever it is. the point here is, i'm too weak in alertness. was. that time.
pesanan pd diri sendiri, next time tolonglah peka dan sensitif dgn keadaan sekeliling. its not to eavesdropping, tp utk universal purpose. contoh:, oh, perlu ke detail? berbalik pada quest, rasenye tak payah detail sangat la kan. aku straight jawab quest utk ini je dulu.

okeh girls, n guys. take care nooo.. n upmost, alert! buzzz buzzz buzzz. itu sangat perlu n penting.

till then ok! :)
thank u for reading this.

No comments:

Blogroll

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

Path of Our Life...

Yeahu..

Daisypath Happy Birthday tickers